Klassikerprat: Lena Furbergs Tuvastallet

Bara Hästböcker läser de första serierna i Stallgänget på Tuva-serien. Anna har tidigare skrivit en masteruppsats om serien så hon är lite proffs. Detta är en första diskussion som vi kommer fortsätta vid ett senare tillfälle!

 (häftad)

Katja säger:Det första jag nånsin läst som känns som min hästvärld, där jag är uppväxt. Jag har alltid upplevt att det är ett glapp mellan min hästvärld och den som beskrevs i hästböckerna. Här är det tjejer i tonåren som kör släde i skogen med nordsvenskar.

Anna säger: Det är nordsvenskar och gamla travare. I en episod finns det en veterinär som inte vill ta hand om hästen Queen med motiveringen att hon är en avdankad travare. Anna och Cathrine reagerar starkt på det – för i deras värld har alla hästar samma rätt till liv. Jag tänker på det som en sorts radikal jämlikhet, som går emot andra normer, tex veterinärens, i hästvärlden (och människovärlden). Tuvastallet är en värld där ALLA hästar har samma värde.

Katja säger: Det är många hästar som har problem, precis så var det i min hästvärld.

Anna säger: Ja, det finns många problemhästar. Ofta är det en omöjlig kärlekshistoria. EN tjej som älskar en häst men det finns inget tydligt sätt att manifestera kärleken eftersom hästen inte är ridbar.

Malin säger: Jag tänker mycket på vänskapen mellan tjejerna. Att alla berättar om liknande minnen av att ha tappat en häst. Det är en intressant dramaturgi.

Anna säger: Det finns verkligen ett starkt kollektiv av tjejer i texten.

Malin säger: Och intertexten till Broknäsflickorna, ett annat starkt tjejkollektiv, är tydlig. Vi måste läsa några av de serierna framöver!

Anna säger: Ja! Det finns mycket intressanta intertexter, och senare i serien kommer det in karaktärer som har läst serien om Tuvagänget i Min Häst.

Malin: Och hon faller inte i fällan att här ska jag plocka in en trevlig kille i tjejvärlden. Utan här är killen, Jonas, jobbig. Istället för den ”bortskämda rika flickan” är han antagonist. Men han tas också in i tjejkollektivet, redan i första serien går han från att vara överlägsen till att berätta om att han också tappat en häst en gång.

2 reaktioner på ”Klassikerprat: Lena Furbergs Tuvastallet

  1. Ping: Boksamtal: Lena Furbergs Gullviva-serie | Bara hästböcker

  2. Ping: Hästboken i skolan: Att prata om samhälls – och livsfrågor | Bara hästböcker

Kommentera

