Våra nyaste berättelser

 

Igår pratade vi om varför vi skriver hästböcker. Idag fortsätter vi prata skrivande, nu om våra nyaste böcker. Varför har vi valt att skriva just de berättelser vi skrivit?

Malin Eriksson Den röda vanten

Katja Timgren Amanda och Ila Från och med nu

Malin: Stig beundrar klasskompisen Ellen som hoppar med sin ponny. Själv har han bara mammas stora häst Jova att träna på. Vad händer när barnet får en för stor häst? Jag hade själv en för stor ponny under några år, och jag var ofta rädd för henne. Att undersöka den situationen har varit en drivkraft för mig.

Katja: Och jag har i den här boken hållit på med, ja… sorg? Och glädjen över att i sorgen hitta nya relationer och att få utvecklas. Huvudpersonen Amanda sörjer att hennes bästis inte vill vara bästis längre. Men det som skulle bli en skitsommar blir ändå en fin sommar, tack vara hästen Ila och nya vännen Kaja. Och sedan, utan att avslöja hur det går kan jag säga att det landar i sorg igen. Fast ändå hoppfullt.

Malin: Jag tänker också att varje bok bygger upp en värld. Den röda vanten ska bli första boken i en serie om Stig och Ellen och deras hästar. Och för mig handlar det mycket om att jag trivs i deras värld och utforska den vidare.

Katja: Ja, jag håller med. Jag vill också hänga med mina karaktärer i deras värld. Som i det här fallet är ett stall i en liten by i norrland, och hela världens mittpunkt. Och sen är det en språkvärld också. Jag älskar att leta efter språket som kan bära fram mina personer och allt dom känner Där vill jag få vara.

Malin: Eftersom Den röda vanten är för nybörjarläsaren har bilderna en stor del i berättandet. För mig har det varit som en härlig present när jag sett Ingrids bilder, jag skapar en värld med orden och hon fyller på den och både vidgar och ramar in den med bilderna, tänker jag.

 

Kommentera

