Om Bazar Masarins hästboksnummer!

Barnlitteraturtidskriften Bazar Masarin hade förra våren ett helt nummer med hästbokstema. Bara Hästböcker är nyfikna på hur de arbetade fram numret och deras tankar om hästboken. Vi kontaktade redaktörerna för numret Karin Eggert och 2017-04-06 (1)Susanne Sandström.

Vad var det som gjorde att ni valde hästbokstema?

Susanne: Det var Karin som lade fram förslaget om tema häst. Det var naturligt att vi skulle ta det temat. Jag hade tagit upp min barndoms ridning igen och börjat rida på ridskola. Det kändes som om det låg i tiden, flera titlar med hästtematik gavs ut, bokmässan (såg vi sen) uppmärksammade ”hästlitteraturen” bl.a.

Karin: Ja, jag hade med mig detta som förslag när vi började tidskriften. Jag hade läst nordisk samtidslittertur med Anna Nygren på Valand och hon skrev uppsats om hästböcker. Anna pratade om att man kan vara hästmänniska bara genom att läsa hästböcker och utan att egentligen umgås med hästar. Det fick mig nyfiken på hästbokslitteraturen som identitetsskapare

Något som förvånade er i arbetet med numret? 

Susanne: Inget som direkt förvånade mig. Jo, kanske att det visade sig att så många kollegor och andra jag kände till hade varit/var ”hästtjejer”. Och att det inte var ”onaturligt” att rida men inte känna sig som, identifiera sig som ”hästtjej” och läsa ”hästlitteratur” – jag red, gillade hästar men var inte intresserad av böcker med hästtema (om jag läste dem var det för att det var en spännande bok först och främst).

Karin: Det innebar en personlig resa, då jag kom i kontakt med den hästtjej jag en gång var. I samband med planeringen av numret läste jag bland annat om Jill-böckerna av Ruby Fergusson. Jag upptäckte att böckerna hade kvalitéer utifrån ett klass och genusperspektiv, som jag inte varit riktigt medveten om när jag läste dem som barn. Men som säkerligen påverkat mig.

2017-04-06 (3)

Numret lyfte också fram rikligt med illustrationer. Här ovan en bild av konstnären Erika Nordqvist.

Texterna vi fick in till numret gav mig också en del svindlande insikter om hästens roll för utvecklingen av det moderna samhället. Ytterligare en viktig insikt handlar om kropp och text. När hästböckerna funkar kopplar de på något sätt samman människan med hästen, de blir ett. På samma sätt som andra slags texter sätter sig i kroppen, när de äger en musikalitet, en rytm. Det handlar om texternas mystik, om hur de trollbinder och gör spår i sina läsare. Mäktigt!

Vad har ni fått för respons efteråt?

Karin: Många har sagt att det var ett intressant nummer.

Susanne: Instämmer det har bara varit positiv respons! En hästtidning mejlade och frågade om de fick länka. Jag tror att våra skribenter har tagit upp allmängiltiga intressanta fenomen, frågor i sina texter – du behöver inte vara specifikt inne på hästar för att ta till dig och få ut något av texterna.

Kommentera

