Boksamtal: Glimma- Tävlingen

Omslag KommunEn söndagsmorgon när fåglarna kvittrar och påskliljorna håller på att slå ut i rabatten utanför Malins hus tar två av tre från Bara Hästböcker en promenad i skogen och pratar om Glimma – Tävlingen. Vi fortsätter här förra veckans samtal om lättlästa hästböcker.

Mare Helleday Ekwurzel  Glimma- Tävlingen Illustratör, Lena Furberg. Fjärde fristående boken i serien om Glimma.

Malin säger: Det är en riktig hästbok, med knökfullt av vardagsdramatik. Det finns också mycket relationsförvecklingar, på ett Sheakseapearsk vis, både mellan människor och mellan människor och hästar.

Katja säger: Karaktärerna kommer inte i första rummet i texten som jag upplever det, utan det är mer intrigen, förvecklingarna mellan dem. Avundsjukan glimmar till när den nya tjejen i klassen verkar vara kär i samma kille som huvudpersonen Lilly. Och när den nya tjejen dessutom ska bli skötare till Lillys älskade Glimma hotar avundsjukan ett tag helt att ta över. Men det är mera fokus på förvecklingarna och farten än på att få lära känna karaktärerna på djupet. Just prioriteringen att hålla en hög fart i texten tänker jag kanske kan kopplas samman med det faktum att boken är lättläst. Även om jag inte tänker att alla lättlästa böcker behöver vara skrivna så.

Malin säger: Jag håller med. Den är extremt händelsedriven. Andra typiska drag i lättläst är få karaktärer och en tydlig intrig. Men boken följer inte detta så tydligt. Det är ganska många karaktärer och det finns många trådar invävda. Den hinner ju faktiskt med flera klassiska hästboksmotiv: tävling, häst som är sjuk, och det kanske egna motivet häst får kolik.

Katja säger: Texten skriver in sig i en realistisk faktatät hästbokstradition. Den är släkt med sjuttiotalets socialrealism, till exempel med Gunilla Woldes avmaksningsskildringar i Twiggyböckerna. Läsaren får veta saker om parasiter och gångarter och tävlingsregler. Samtidigt som fakta, hur saker går till, är viktigt så tar det aldrig över, det finns hela tiden en spänning i berättelsen, ett driv.

Malin säger: Ja, detta är det ett tydligt exempel på det Svenska Barnboksinstitutetets Bokprovning lyfte fram. Glimma är en av de böcker de gett ämnesordet faction. Hur påverkar det din läsning?

Katja säger: Jag tycker det blir en styrka i just den här texten, den lyckas både med att suga tag i mig och berätta en historia, och med att ge läsarna, som antagligen älskar hästar och vill veta allt om dem, mer kunskap att fundera på.

Malin säger: Jag instämmer. Jag vet att det hade varit något jag älskat när jag var elva år. Det märks ju också att författaren kan hästar. Det finns en säkerhet i gestaltning och vardagsdramatiken.

Den genomgående tråden, som jag känner igen från de tidigare delarna av serien är rädslan att förlora. Berättelsen rör sig hela tiden i spänningsfältet mellan ”vilja ha-förlora”.

Katja säger: Ja, vilja ha- förlora är som en röd tråd i min läsning med. Och det hör mycket ihop med kärleken till hästen Glimma, som är en av berättelsens starkaste drivkrafter. Jag tänker att det ofta kan finnas mycket igenkänning hos läsarna, just i kärleken till hästen, och samtidigt maktlösheten. Många som älskar en häst är ju i samma situation som Lilly, hästen är en ridskolehäst och kan säljas när som helst.

En reaktion på ”Boksamtal: Glimma- Tävlingen

  1. Ping: Hästboken i skolan: Lättläst och serier | Bara hästböcker

Kommentera

