Ridskoleelever om hästböcker

Hästboken föds och lever i stallen. Berättelserna är ryttarnas spegelbilder och drömmar. Att ha en fot och ett öra nära ryttarna känns viktigt när en skriver hästböcker och/eller tänker kring genren. Ibland undrar jag vad allt prat om hästbokens status betyder för dem. (Mycket tror jag faktiskt, vilket jag kommer tillbaka till längre ner)

Jag (Malin) har drivit läsprojekt på ridskola. Under några dagar förra våren träffade jag en mängd unga ryttare och pratade hästböcker.

bild (2)

Bilder från den utställning som läsprojekt jag drev tillsammans med Torslanda bibliotek på Bulycke ryttarförening avslutades med.

Den i särklass mest populära hästbokserien i de stall jag varit i är Sigge-böckerna. Både elever (i alla åldrar) och föräldrar får en speciell glans i ögonen när de berättar om serien. Ofta hade de läst Sigge högt hemma.

Att Sigge-böckerna går hem hos ridskoleryttarna är kanske inte så förvånande. Deras författare Linn Hallberg, som själv är utbildad ridlärare, berättade när jag intervjuade henne för tidningen Min Häst tidigare i vintras att hon medvetet skrivet bokserien så att läsaren lär sig samtidigt som bokens huvudperson Elina. I första boken kommer Elina ny till ridskolan, men efterhand som bokserien fortgår blir hon en allt mer säker ryttare. Tillsammans med Elina får läsaren ta del av all den stora kunskapsinhämtning som den unga ryttaren behöver erövra.

Bland de tonåriga eleverna som jag pratat med uttrycker många att hästböcker är något de läste förr. Men nu läser de andra böcker. För mig väcker det funderingar kring internaliserat förakt för genren – alltså statusdiskussionens konsekvenser. Det finns ju flera riktigt bra hästböcker för ungdomar, några skrivna av just Sigges författare Lin Hallberg. Varför de inte hade hittat fram till de äldre eleverna i stallen jag varit i är en fråga värd att fundera kring.

 

Här nedan följer ett axplock av elevernas svar.

Vad är en hästbok?

”Den handlar ofta om relationen människa djur. Andra böcker handlar mer om relationer mellan människor. ”

”Den handlar om hästar, och om människor som gör saker med hästar. Andra böcker handlar bara om vad huvudpersonen gör själv.”

Hur ska en bra hästbok vara?

”Den ska vara spännande, både i början, själva handlingen och slutet.”

”Om jag letar efter en bok kollar jag först på framsidan. Jag läser titeln och funderar på vad den kan handla om. Exempelvis Alla älskar Sigge – då tänker jag att den handlar om att alla vill rida honom. Den känns spännande! Efter det läser jag på baksidan. Där står det att Sigge är söt och att alla älskar honom. Det inspirerar mig.”

Är bilder viktiga?

”Ja, för genom dem förstår man hur det såg ut på riktigt. Märtaböckerna är bra ritade.”

Vad vill du läsa om i en hästbok?

”Äventyr.”

”Jag skulle gilla om huvudpersonen är lik mig, rider på ridskola och sedan får en egen häst.”

”Det vore roligt att få veta hur det känns att vara ridlärare.”

”Jag skulle vilja läsa om en flicka som älskar hästar och kan prata med dem. ”

 

 

Kommentera

