Alison Harts Ryttarskolan: Återseende och genreblandningar

Anna har läst om Alison Harts serie Ryttarskolan som vuxen. Här berättar hon om återseendet.

Alison Hart  Ryttarskolan: Ta tyglarna, Liza!, Ge dig inte Annie!, Våga satsa, Jina!,Visst kan du, Sarah!

Jag har ett tydligt men undanknuffat minne av en serie bänkböcker jag läste i lågstadiet. Det är hästböcker men det är inte riktigt som de hästböcker jag läst innan. Jag har läst om Britta och Silver och jag har läst om Wendy och jag har läst några ur Fullblodsserien. Dessa böcker är annorlunda för det är en annan miljö, och det är ett annorlunda koncept – allt utspelar sig på en internatskola och de olika böckerna i serien har olika huvudpersoner, det alternerar mellan fyra tjejer. Jag kunde länge inte minnas namnet på författaren, inte heller några titlar, och böckerna stod inte bara i bokhyllan på bibblan.

Till slut ser jag (i ett boktips längst bak i Britta och Silver), ett foto på omslaget, och kan börja söka upp serien. Det är Alison Harts Ryttarskolan. Jag fjärrlånar Ta tyglarna, Liza!, Ge dig inte Annie!, Våga satsa, Jina! och Visst kan du, Sarah!

Serien kombinerar internatskolemotivet med hästboken, och jag förstår varför jag som barn fascinerades så mycket. Jag älskade känslan av att vara på en skola där en tvingas ta hand om sitt liv alldeles själv, utan föräldrar, en självständighet som liknar den i stallet, men som här också går ut över vardagslivet. Jag läste Ryttarskolan för internatmiljön, på samma sätt som jag läste Harry Potter för att få ta del av samma plats och dess möjligheter.

När jag nu läser om Harts böcker ser jag hur just miljön och (icke-)relationen till vuxna möjliggör en tematisering av just familjen, och hur olika familjer ser ut och fungerar. Här finns Liza, med sin trygga men pinsamma familj, här finns Sarah och hennes kärleks- och konfliktfyllda relation till systern på samma skola, och så Annie och Jina, som lever med en ensam pappa respektive mamma, rika och framgångsrika vuxna, vars uppmärksamhet och kärlek inte är helt lätt att få för flickorna. Fortfarande finns en sorts eskapistisk lockelse i att läsa om internatskolan. Jag blir fortfarande förtrollad av elevrummen, matsalen, men allra mest av stallarna, att bo så alldeles nära stallet, nästan inuti ridskolan. Det var en helt annan uppfattning om vardagsliv än vad jag hade. Och en helt annan sorts stall. Å ena sidan finns en stor likhet med de svenska realistiska hästböckerna, men å andra sidan är realismen så annorlunda att det blir väldigt främmande.

Det kollektiva perspektivet liknar på sätt och vis Nan Inger Östmans Ponnyallsvenskan, och ger liknande möjligheter. Liza är rädd för hästar men vågar inte riksera att bli utanför genom att erkänna att hon inte kan rida. Annie är den bitska och bråkiga, som först när hon hittar Magic, en missförstådd häst, hittar ett sätt att förstå sig själv. Och Jina är den högpresterande som mest bara vill bli älskad. Det kanske inte är nya eller superkomplexa gestalter, men jag tycker ändå om sättet de navigerar mellan olika tillgängliga flickroller. Mer lidande blir hästporträtten. I Ryttarskolan är det hästarna och stallet som miljö och sammanhang som står i centrum, inte som relationer. Jag lär aldrig riktigt känna någon av hästarna, och flickornas känslor för dem är visserligen inte oproblematiska, men det känns aldrig som att något på allvar riskeras, eller att kärleken verkligen är kännbar. Men så behöver det kanske inte vara. Jag uppskattar fortfarande Ryttarskolan för dess flickporträtt, för frågorna som lyfts och för hur den kombinerar stallvärld med skolvärld och flickseparatism. Och ja, jag älskar fortfarande internatskoledrömmen, kanske mer som dröm än som realitet.

Kommentera

