Genresamtal: Återkommande motiv i hästboken

Bara Hästböcker vill föra en diskussion om vilka motiv som återkommer i hästboksgenren. Den här kunskapen tycker vi är viktigt för den som vill läsa och tala om hästböcker på deras egna villkor. Många hästböcker förhåller sig ju intertextuellt till varandra, till exempel genom att liknande motiv återkommer, och omskapas. Motiven kan kanske också säga oss något om vad det innebär att vara flicka i ett samhälle.
Katja säger: När vi har haft våra boksamtal i gruppen så har vi ju ofta talat om en bok i taget, i egen rätt, men vi har också velat fundera över vad som går igen. Vi har bland annat märkt att vissa motiv, som ibland kan vara kopplade till ett visst budskap, återkommer i många (men givetvis inte alla) västerländska hästböcker, och i flera författar och läs- generationer. Så nu tänker jag att det vore roligt om vi utifrån den kunskap vi just nu har tänkte tillsammans: Vad säger ni, vad finns det för återkommande inslag i genren?

Malin säger: Detta är jätteviktigt. För att man ska kunna diskutera enskilda hästböcker måste man ha kunskap om den gemenskap den tillhör. Här hade en ju velat ha en bunt avhandlingar att hämta kunskap ifrån. I väntan på det får vi nysta fram vad vi ser när vi läser. Här är några motiv jag anser är vanligt återkommande:

¤ Antagonisten är en rik bortskämd flicka som inte tar hand om sin häst ordentligt.

¤Huvudpersonen lyckas tämja eller i de mer realistiska böckerna lära sig rida en svår häst.

¤Huvudpersonen övervinner en rädsla kopplat till ridningen.

¤ En häst säljs p.g.a ekonomiska problem, och huvudpersonen kämpar för att få tillbaka hästen. (Vanligt i äldre hästböcker)

¤ Boken kretsar kring en viktig hästtävling.

Det är också vanligt att hästboken kombineras med deckaren. Att boken kretsar kring ett brott som skett, oftast i hästmiljö.

Katja säger: Ja, jag tänker på att huvudpersonen som räddar en häst finns i många tappningar. Det kan vara att den ska säljas, men även att en häst hittas vanvårdad någonstans och huvudpersonen ska ta hand om den. Hästboksprotagonisterna är ofta räddare av olika slag. Sen har vi ju motivet som gränsar till budskap som vi har pratat mycket om: Hårt arbete lönar sig. Alltså för protagonisten, oftast en flicka i en hästroman. Det motivet är både problematiskt och spännande (till exempel ur ett klass och könsrollsperspektiv), och vi kommer att prata mer om det sedan.

En sak jag tycker är viktigt att lyfta fram här är variationerna. Hästböckerna förhåller sig till det redan skrivna genom att omskapa det, genom att flytta motiven till nya kontexter, eller deformera tidigare berättade situationer och omförhandla dem. Det vill säga, hästboken gör det alla genrer gör.

Malin säger: Här kommer vi också in på kvalitet. En hästbok med hög kvalitet utmanar, förändrar eller gör nåt nytt med det tidigare.

Katja säger: Ja, tänker jag. Men kanske inte nödvändigtvis, eller jättemycket? Eller inte bara. Kvalité kanske också kan vara precision och närvaro i språket, i det som sägs. Och väl avvägda konstnärliga val. Och själva språket i sig kan vara det som utmanar i en text. Men på sikt är en genre som inte omskapar sig själv död, tänker jag. Och hästboken lever.

Malin: Instämmer. Kvalité har många olika aspekter. Och jag börjar också fundera på hur stallspråket kan användas mer i det litterära språket. Det finns mycket här. Fortsättning följer!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s