Höstläsning: Ponnytokighet, ansvar, femininitet och utrymmen för utforskande och förhandling

I somras började jag (Anna) återutforska min mammas bokhylla och plocka ut några av Wahlströms röda ryggar i taget för att läsa och reflektera kring. Nu lagom till höstlovet (ett faktiskt eller fiktivt) fortsätter jag.

DSC_0318 (4)

Den här gången har jag hittat fyra böcker av Judith M Berrisford: Susans ridskola, Ponnytokiga Susan, Susan på ponny-läger och Ponny-sommar. Att hitta information om Berrisford är svårare – hon är brittisk, produktiv, skrev under pseudonym och förutom om hästar även om hundar och trädgårdar (källa: ponymadbooklovers.co.uk), och utan mer kunskap om författaren läser jag mer i relation till tiden (60-talet), till min mammas barndomsläsning, min egen barndomsläsning (när jag första gången upptäckte mammas bokhylla) och min vuxenblick på detta.

Jag minns inte när jag senast tänkt ordet ”hejjig” (vet inte ens om det stavas med två j?), men jag tänker på det när jag läser om Susan och hennes kusin Babs. Deras företagsamhet och vilja att arbeta, och inställningen att de kan fixa grejer är nästan överväldigande. De rädslor och tveksamheter som jag uppskattar att läsa om hos mer samtida författare, tex Pia Hagmar och Lin Hallberg, men även hos bland andra Nan Inger Östman, och som jag har lättare att identifiera mig med – får inte riktigt plats här. Då måste jag som läsare inta en annan position i förhållande till stallet och hästkärleken. Det finns en sorts upplöst gräns mellan kärlek/passion/besatthet och arbete. Att Susan och Babs kallas just ”ponnytokiga” (såväl de själva som andra ger dem detta epitet), passar. Det finns kanske något maniskt i deras kärlek och handlingar – men också något gränsöverskridande som funkar som en tydlig kraftkälla. Arbetet med hästarna ses av andra som en sorts uppoffring – men Susan och Babs ser det inte som ett jobbigt jobb, det är snarare det enda värdefulla.

Flera av böckerna har ett sorts underdog-perspektiv, där det blir viktigt att hävda sig, visa att en klarar av arbetet. I Susans ridskola är det den unga Terry som måste visa att han kan sköta ridskolan. Berättelsen har en lite annorlunda twist, jämfört med många andra texter, när den slutar med att Terry förlorar ägandet, men får fortsätta driva ridskolan. Här blir det alltså möjligt att arbeta och vara med hästarna utan att äga dem.

Pengar över lag är ett återkommande tema i böckerna. De är alla skrivna utifrån en position där pengar inte finns obegränsat, men där de heller aldrig är en total bristvara. Förhållandet till pengar är starkt knutana till en medelklassnorm, och en medföljande idé om ordentlighet: det är viktigt att kunna hantera pengar, liksom hästar och annat, ordentligt. Det är en norm som innebär att det exempelvis är bra att följa lagen (här förekommer flera polisinblandningar), men till en viss gräns – viktigast är ändå en sorts etik eller moral, där den som förtjänar något gott bör få det, och den som inte först förtjänar det bör omvändas.

I Ponny-sommar illustreras detta genom Norma. Hon har gift sig med Mike, en god person, som driver ett sommarläger för ungdomar. Hon är först en antagonist: bortskämd, jobbar inte, är elak mot hästarna – men beskrivs ändå som en ”utmärkt ryttare” eftersom hon inte ramlar av. Men när hon ställs mot sin mamma och bror, som är ännu värre – framställs som otrevliga och framförallt oansvariga, så förändras hon efter hand. Eftersom händelserna beskrivs genom de ungdomar som är på lägret, som är just ansvarskännande och bra, så framstår ansvarslösheten som hotfull, ungdomarna är maktlösa inför den, den är något obehagligt, och de som inte kan vara ordentliga och ansvarsfulla, framstår som obehagliga och nästan farliga, som om de kan förstöra allt. (Vilket får mig som vuxen läsare att parallellt känna stor sympati inför den här maktlösheten – och en stark medkänsla med de ”dåliga” personer som inte lyckas följa normerna för ”hur det ska vara”, som inte kan hantera pengar så som det förväntas.)Under berättelsens gång förändras Norma, som om hon uppfostras och omvänds, och när hon inte längre är så lik sin mamma och bror, då kan hon också bli omtyckt.

Att Norma är snygg bidrar också till framställningen av henne som egoistisk och oordentlig. På ett liknande sätt ställs skönhet mot hästar i Ponnytokiga Susan. Här är det Elsa som först är intresserad av sitt utseende, men som senare omvänds, och börjar älska hästar. Jag läser det som en beskrivning av två sorters femininitet, som inte tycks kunna existera i samma person. Den ordentliga och omvårdande – som också visar sig tydligt hos Elsas mamma, som tar hand om såväl hästar som barn – vilket jag kopplar till en välgörenhetspraktik, som kan läsas som såväl feminin som medelklassig, kontra den egoistiska och utseendefixerade. Jag tänker att det finns problem med dessa skildringar – men framförallt blir jag intresserad av hur de skrivs fram och hanteras i text.

Omvändelsen blir även ett tema i Susan på ponny-läger. Här spelar skönheten mindre roll, men narcissismen finns kvar. Paul är avundsjuk på sin tvillingbror Pete. Inte förrän han kan komma över avundsjukan, genom att också komma över rädslan för att hoppa, kan han bli trevlig, och därmed omtyckt. I just denna bok beskrivs hästarna på ett speciellt och relativt förmänskligande sätt. Hästarna har här närmast mänskliga känslor, och Pauls avundsjuka speglas av Mistys.

I alla fyra böckerna finns alltså ansvarstagande, möjlighet att bli omtyckt, självupptagenhet kontra osjälviskhet, arbete och femininitet som röda trådar, i olika kombinationer och härvor, att nysta runt i och undersöka. Stundtals störs jag av moralismen, bitvis fylls jag av möjlighet, kraft, av arbetslust, ibland känner jag frustration, ibland med- (eller mot-) känsla (ibland kanske medlidande/motlidande) med protagonister och antagonister. Hela tiden fascineras jag över hur böckerna blir ett utrymme där normer om femininitet, arbete, klass och gott, riktigt agerande förhandlas och omförhandlas.   

Kommentera

