Hästboken i skolan: Att börja i barns egna erfarenheter

BaraHästböcker inleder nu ett nytt tema här på bloggen: Hästboken i skolan. Här i det första inlägget samtalar Katja och Malin om möjligheten att använda eller prata om hästböcker i skolan för att knyta an till barn- och ungas tidigare läs- och livserfarenheter. Missa inte heller vårt inlägg kommande måndag- då kommer tips på bra hästböcker att använda i undervisningen.

Malin: Både jag och du Katja har ju arbetat/arbetar som lärare på olika vis. Jag är utbildad gymnasielärare i svenska (och religion) och har jobbat som det i några år innan jag blev författare på heltid. Som författare fortsätter jag att arbeta pedagogiskt med författarbesök och skrivarverkstäder. I båda dessa pedagogiska roller har hästböcker haft/har en viktig plats. 

Katja: Som vuxen arbetar jag som pedagog på olika folkhögskolor. Som barn (och även vuxen) läste jag mängder av hästböcker. Det pratas ju mycket om vikten av att undervisning knyter an till den kunskap och erfarenhet som redan finns hos den som ska delta i undervisningen. Hur man konkret gör detta kan ibland vara en utmaning. Och här tänker jag att hästboken, som ju är så väldigt läst, helt frivilligt och ofta i mängder, är en konkret möjlighet att arbeta med i grundskolan. Man kan lära sig prata om, referera och analysera böcker med avstamp i den ofta stora hästboksläserfarenhet som finns. Man kan relatera andra sorters läserfarenheter till hästbokserfarenheter. Och såklart kan hästboken som genre fungera läs- och skrivfrämjande för de många hästälskare som inte redan läser.

Malin: Ja, instämmer! Att använda hästböcker i undervisningen går verkligen hand i hand med dagens pedagogiska riktlinjer. Det handlar om att möta eleverna där de är. Det handlar också om att ha en genusmedveten undervisning, där hästböckerna gestaltar ett intressant område genusmässigt, en värld där tjejers intresse och förverkligande inom detta intresseområde är i centrum- Hästböckerna beskriver ofta ett slags matriarkat. Självklart är det utvecklande för alla elever att läsa berättelser från denna värld. Det händer också något i ett klassrum när något som ses som typiskt tjejigt får ta plats. Jag skulle önska att fler lärare antog utmaningen att läsa hästböcker högt för hela klassen.


Katja: När jag var barn läste jag mängder av hästböcker. Alla som fanns på skolbiblioteket. Jag tvingades sedan till annan läsning, helt enkelt därför att hästböckerna tog slut på biblioteket. Min första roman var till exempel en hästbok om en uteritt jag skrev i kanske trean fyran – och ingen hindrade mig. Men det var kanske heller inte så att skolan plockade upp mitt och andras hästboksläsande så värst mycket. Jag har med tiden lärt mig att se på hästboksläsning som något jag ”har lämnat bakom mig”- snarare än som (vilket är sant) något som hör ihop med och la grunden för min kompetens som läsande och skrivande person.

Malin: Det är intressant. Antagligen är det omgivningens nedvärdering av hästböcker som får många att lämna och glömma det läsandet. Fast hela deras världsbild och språk är starkt påverkat av hästboksläsningen. Såklart kan en lärare som intresserar sig för hästböckerna förändra detta!

Jag tänker att det idag också finns lärare som gjort just det du beskriver Katja, lämnat hästböckerna som något som hörde till hennes/hans barndom. Genom att fånga upp och minnas och återerövra dem skapas en väg både tillbaka till sig själv, och till att komma nära sina hästboksläsande elever. 

Jag har ju också undervisat vuxna som läser in gymnasiet i flera år. Då upptäckte jag hur bra hästboken kan vara för att prata om litteraturvetenskapliga begrepp och stildrag. Eftersom det är kända berättelser som kan vara lättare att få en helhetsblick över kan begreppen bli tydligare för eleven. En tjej i Svenska 3 gjorde en djupgående analys av de intertextuella kopplingarna mellan Robinson Kruse och Svarta Hingsten, exempelvis.


Katja: Ibland tänker jag att det finns en kollektiv ”pedagogisk soptunna” där vi (utan att det är någons avsikt, men på grund av mönster som kan vara svåra att bryta), på vägen i skolsystemet får lära oss att kasta våra erfarenheter och kompetenser. För att tillägna sig en eftertraktansvärd kunskap förväntas man ibland glömma, eller gömma, en annan. Vad jag menar är till exempel, att någonstans på vägen lär man sig att man inte ska jämföra Shakespeares karaktärer med ponnyn Twiggy och när man lär sig det har man förlorat något.

Malin, du arbetar ju konkret med hästböcker i skolorna under dina skolbesök som författare. Jag blir nyfiken på vad du har för erfarenheter av det? Eller, mer specifikt, vad händer när man i ett klassrum lyfter fram en läs- och livserfarenhet som kanske inte brukar lyftas fram?

Image-1

Malin: Jag tänker det händer mycket. Ögonen börjar lysa på de elever som gillar hästar och märker att deras intresse tas på allvar. En standard fråga som kommer, oftast från tuffa killen i hörnet: Skriver du bara om hästar? (Vilket i och för sig inte stämmer, jag har skrivit böcker som inte utspelar sig i stall.) Då brukar jag dels lyfta fram att stallet varit min värld och jag har mycket att berätta om det jag upplevt där, och att det är viktigt att hitta vad en själv har att berätta om. Här får eleverna reflektera över vad de själva har mycket erfarenheter och kunskap om.  Men jag berätta också om varför stallet är så intressant plats. Här kommer vi in på genusfrågor. Att stallet för femtio år sedan var en värld för män, militärer, medan det idag bland många ses som en tjejvärld. Ändå gör vi precis samma sak i stallet, då som nu. Det brukar leda till intressanta reflektioner.

Nästa vecka fortsätter temat ”Hästboken i skolan” med tips på många bra hästböcker som tar upp viktiga samhälls- och livsfrågor. Perfekta att använda för att starta samtal i klassrummet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s