Hästboken i skolan: Att prata om samhälls – och livsfrågor

BaraHästböcker har ofta haft boksamtal här på bloggen om hästböcker som tar upp viktiga samhällsfrågor och livsfrågor. Förutom att vi gärna pratar om det viktiga i att ta tjejers läsning på allvar, till exempel i skolan, så pratar vi också gärna om de viktiga teman som hästböckerna ofta tar upp.

 

Hästboken som genre har en lång, bred tradition av att diskutera samhällsfrågor och livsfrågor. Det gör att idéerna kan bli många för den som vill använda hästböcker för att inleda samtal om livet och samhället i sitt klassrum. Längre ner här har vi samlat några tips!

Historiskt sett så har genren till exempel ofta tematiserat och debatterat klass och djurrätt. Vi fördjupade oss i det när vi samtalade om Anna Sewells roman Black Beuaty från sent 1800 tal.

Som exempel på när hästboken har varit banbrytande i att tidigt ta upp viktiga samhällsfrågor kan man ta Marie-Louise Wallins hästroman Tovan från 1974. Det var den första svenska ungdomsromanen som öppet tog upp lesbisk kärlek. Den var inte bara först med att våga beröra ämnet, den förekom också sina efterföljare med nästan tre decennier.

Det går att prata länge om genrens tradition av att diskutera livs- och samhällsfrågor, men nu ska vi istället rask röra oss vidare till den samtida hästboken, och böcker som kan passa i klassrummet idag.

Vi börjar med några böcker skrivna av Bara Hästböcker själva:

Jag, Katja, har skrivit om att leva med en mamma som har psykiska problem, eller, egentligen om att ha en vän som lever med sin mamma i Amanda och Ila Från och med nu.

Malin har skrivit om prestationshets och orättvisa villkor i ridsporten, som självklart kan fungera som bas för att prata om liknande situationer i andra idrotter, i Rakt mot hindret!

I Mia saknad har Malin skrivit om våld i nära relationer, inom ramen för en hästbok. Boken berättas utifrån bästa kompisens perspektiv och det finns vuxna runt omkring som hjälper både huvudpersonen och läsaren att fundera kring den obegripliga frågan: Varför vissa vuxna slår.

För nybörjarläsarna har Malin skrivit Malva-böckerna som förutom att berätta om att ta sina första trevande steg in på ridskolan också beskriver Malvas farmors fars liv, som resande. Böckerna finns också översatta till resande romani.

Så vidare till andra hästbokstips, för undervisning:

Pia Hagmar har skrivit om att växa upp med skilda föräldrar, få en ny syster, och om hålet efter en frånvarande pappa i sin långserie om Klara. Skilsmässan och familjen ligger i bakgrunden och i förgrunden finns Klaras liv med hästarna i stallet. Fin serie för bokslukande mellanstadieelever.

Marianne Wallin skriver om sexuella trakasserier och övergrepp i hästsporten i ungdomsromanen Bränd. Hon har själv gästbloggat om boken här.

Om att växa upp med en förälder som missbrukar har Pia Hagmar skrivit i Millan-serien. Här fungerar stallet kanske som en fristad, ett andra hem när familjen inte är en trygg plats. Tre böcker som väcker tankar, för slutet av mellanstadiet och uppåt.

Linn Hallbergs Vem är du Johanna? lyfter frågor om identitet och ursprungets betydelse. BaraHästböcker diskuterade den i våras, läs här. För slutet av mellanstadiet och högstadiet.

Utifrån Lena Furbergs serieföljetong Tuva-stallet kan man prata om gränserna mellan fiktion och verklighet. Läs mer här.  Från mellanstadiet och uppåt.

Det finns många hästböcker anpassade för läsare med lässvårigheter. Läs mer här.

För yngre finns många intressanta börja läsa böcker, varför inte välj en att högläsa för hela klassen. Läs mer här.

Det finns mycket mycket mer! Vill du ha tips om nåt specifikt, tveka inte att fråga oss!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s