Boksamtal: Strawberry betyder smultron av Marie Louise Wallin

Anna och Malin har läst om Strawberry betyder Smultron (1983) av Marie Louise Wallin och fortsätter funderingarna kring vad som är en hästbok.

Anna säger: Jag tänker att detta är så mycket4327152_1 inte en hästbok. Hästen finns i titeln, och Strawberry finns med genom hela berättelsen, men bokens huvudsakliga fokus ligger snarare på familjeberättelsen. Jag läser den ganska mycket som diskbänksrealism, en bok som vill berätta om hur livet ”verkligen är”, utan försköningar. Den handlar om Nikos och Jenny, vars föräldrar har en relation, och i mitten av boken bor de tillsammans, för att sedan skiljas igen. Strawberry är Jennys häst, och hon har fått den av sin pappa, som inte längre bor med dem, och som när han dyker upp verkar allt annat än pålitlig. Det jag kanske mest fastnar för är skildringen av mamman. Hon är en ganska osympatisk person. Ari, Nikos pappa, är mer kär i henne än vad hon är i honom, och mamma AnnBritt inleder en relation med en annan man. Ibland tycker jag att tonen och perspektivet i boken är lite dömande mot AnnBritt – samtidigt försöker berättaren ibland förstå AnnBritt. Berättarperspektivet växlar genom texten och fokuserar på olika personer, men det finns alltid ett sorts yttre öga på personerna. Mycket fokus läggs på deras tankar och känslor – inte alltid positiva sådana. Själva hästberättelsen i boken upplever jag som att den löper parallellt med den andra berättelsen. Häststoryn är en inridningshistoria. Strawberry rids in av Jenny och Nikos, och ladan där Strawberry finns blir som en annan värld och en speciell plats, där Jenny, som i skolan är mobbad, får en fristad.

Malin säger: Jag håller med dig om att det inte är en ”riktig hästbok”. Jag uppfattar att hästtemat finns med men att det inte är det som författaren är intresserad av. Inridningshistorian går mig nästan helt förbi, alltså den händer, men den fokuseras inte. Stallet blir Jennys egna plats, en plats dit hennes kompisar också sedan följer med och deras vänskap utvecklas. Men relationen till Strawberry känner jag inte. Med detta sagt tycker jag att detta är en riktigt, riktigt bra bok! Den ger intressanta och trovärdiga porträtt och relationerna utvecklas på ett intressant vis, Marie Louise Wallin är enligt mig en mästare på att gestalta sociala problem på ett mångfasetterat vis. Jag dras in och känner med personerna. Men jag tänker att hon kanske skrev med efterlysningen och utsagan om att en bra hästbok handlar om mer än bara hästar. Och att hennes bok är en gestaltning av den utsagan?

Anna säger: Ja, det verkar nog troligt tänker jag. Stallet är inte den viktigaste arenan här, utan fungerar snarare som ett slags ”rastplats” från vardagslivet. Men vad betyder egentligen Strawberry för berättelsen – hade den kunnat fungera utan honom? Jag tänker att Strawberry på ett sätt får bli en symbol och spegling av bokens andra händelser. Han utvecklas, blir mer och mer inriden, och parallellt med det blir Jenny mer och mer accepterad av vännerna. Boken fungerar ju också som ett hästhistoriskt tidsdokument. Den typ av hästhållning som skildras hade inte accepterats idag. Det är intressant. Att läsa boken idag tvingar en ju som läsare att tänka på hur hästar behandlas idag jämfört med då, och eftersom boken inte beskriver Strawberrys tillvaro som plågsam så kanske man istället börjar fundera över hur hästar idag behandlas – vilka miljöer som hör samman med hästar och hur olika människor har tillgång till hästar. Här skildras ju alltså hur en fattig flicka ändå äger en häst – det skulle nog inte vara möjligt idag.

Malin säger: Jag tycker det är jätteintressant att du lyfter fram Strawberrys symboliska betydelse. Jag tror absolut att det finns mycket att hämta där. Jenny har från början en oinriden unghäst som står instängd i ett stall, sedan genom hennes mammas nya pojkväns inverkan får hon en hage till honom, och med hjälp av sina nya vänner rider hon in honom, sedan kommer den förfärliga dagen då Strawberry rymmer. Hon ger sig ut ensam i skogen för att hitta honom och kämpar tills hennes krafter inte längre räcker till. Då hittas hon av militärer som bär hem henne och Strawberry hittas också. Boken slutar också med att vi är i framtiden, Nico är vuxen och bor i Grekland och är gift (inte med Jenny) och hans dotter får en häst, som han döpt till Strawberry. Men när man tittar på det så här, vad symboliserar Strawberry? Jenny, tänker jag. Hennes utveckling. Och på slutet att hon är älskad, att Nico vill ge det samma till sin dotter som Jenny fick?

Anna säger: Ja, jag tänker definitivt att Strawberry symboliserar Jenny och hur hon utvecklas och förändras genom boken. Hon går från att vara tyst och inbunden, ur Nikos perspektiv beskrivs hon som lite konstig och kufisk, till att få fler vänner – även om hon kanske inte ändrar sig särskilt mycket. Hon blir accepterad – hon får det bättre, precis som Strawberry. Jag tänker att det som skildras i slutscenen är just hur Nikos vill ge sin dotter möjlighet att ha ett sammanhang, hos hästen. Sen tänker jag att när han ger hästen namnet Strawberry så är det såklart också till minne av Jenny, hans första kärlek.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s