NOSTALGILÄSNING: 3 x arbete, skuld och föräldrar

nostalgiNär jag som barn började rida, återupptog min mamma sin egen ridning. Och så även sin hästboksläsning. Genom min mamma fick jag massor av texter. Det blev något som band oss samman – och gör så fortfarande. För mig hör alltså hästar och hästböcker samman med generationer och generationsöverskridande. Detta finns som ett motiv i några av de böcker jag nyligen nostalgiläst.

I Kerrys hemlighet är Kerry själv moderslös och hennes pappa frånvarande. Men Holly, den rullstolsburna flicka Kerry blir assistent till, har en ridlärare till mamma, och den modersrelationen beskrivs med stor ömhet. Hollys mamma bygger upp en tillvaro med Holly i centrum. Tvärtom är det med antagonisten Whitneys mamma; ”jag tror att hennes mamma bara älskar henne när hon vinner”, säger Holly. De olika mammorna ställs mot varandra, både i hur de behandlar sina döttrar och hur de ser på hästar. Att Whitney är så elak som hon är, förklaras också av hennes mamma.

Amy i Heartland: Ut ur mörkret har en mamma som dött, så liksom i Kerrys hemlighet är föräldrarna lika viktiga i sin frånvaro som i sin närvaro. För Amys mamma är minst sagt viktig: det är hon som grundat gården Heartland, där Amy med flera nu arbetar med att ta hand om skadade eller problematiska hästar. Även här finns en antagonist (med det komiskt nog Whitney-liknande namnet Ashley), som är en ovän just för att hennes mamma också driver en hästgård, med helt andra metoder än Heartlands. Mammorna finns som en sorts förklaringsmodell och centrum för hela miljön.

Amys mamma utgör också grunden för ett annat tema jag ser i dessa böcker: arbete. Mammans arbete med hästar övertas av Amy, och det är ett arbete hon brinner för. Arbete och liv smälter här samman. Arbetet utgör Amys stolthet, men ger henne också bekymmer. Också i Jakten på Trocadero finns arbete som tema. Dels uttrycks samma inställning till arbete och liv – att arbete ska vara lika njutningsfullt som fritid – av Matildas pappa, som driver en handelsträdgård (här spelar i övrigt föräldrarna en mindre roll, de är inte på samma sätt knutna till hästarna, utan har mer av en stöttande funktion i livet i övrigt, samt används för att beskriva klasskillnad mellan de tre flickorna Matilda, Maria och Anneli, som är bokens huvudkaraktärer). Dels finns arbete också som tema i stallet: här finns två sorters arbete, det med hästarna, och det med den film som spelas in i stallet. Filmarbetet och –branschen beskrivs, och jämförs en del med hästarbetet, i båda branscherna måste man hantera en del knepiga människor. Matildas syster Fredrika arbetar i stallet, men det skämtas om att de yngre flickorna lika gärna kunde ta över hennes jobb – här blir obetalt arbete på ett lättsamt sätt påpekat.

I Kerrys hemlighet blir arbete tematiserat på ett annat sätt. Kerry är anställd som Hollys assistent, och Whitney säger nedlåtande: ”Och det är allt du är, det ska du ha klart för dig. Du är bara en som jobbar här, även om du ger dig ut för att vara Hollys kompis.” Här framställs arbete som något som Whitney ser som dåligt, något mindre värt än ärvd rikedom eller vänner och kontakter. Men att det är antagonisten som uttrycker detta, gör att man som läsare snarast får motsatt uppfattning. Arbete blir då, liksom i de andra böckerna, till något som inte kan skiljas från övriga livet, och något som blir positivt konnoterat. Såväl hästarbetet som assistentjobbet är också en form av emotionellt arbete, där det är viktigt att känslan för arbetet finns med – och det är ju i viss mån också filmarbetet.

Ytterligare en gemensam grej hos dessa böcker är skulden. Kerry drivs av skuldkänslor, hon tror att hon orsakat en hästs död genom att vara slarvig och inte stänga hästens dörr ordentligt, och då har hästen smitit ut och ätit sig till kolik. Det visar sig senare att hon inte alls slarvat. Ett mycket liknande scenario finns i Heartland, där Ryan ger sig själv skulden för en eldsvåda som skadat galoppören Gallant Prince och gjort honom närmast ohanterlig. Också han är mer oskyldig än vad han själv tror. I Jakten på Trocadero finns skulden först med i filmmanuset, där Charlie känner skuld över att hästen Whisper skadats i en terrängritt. Senare finns skuldkänslan hos Anneli. Hon har varit tillsammans med den läbbiga, mopedkörande Andreas, som visar sig vara en smula inblandad i att hästen Trocadero kidnappas. Men det är just Annelis skuldkänslor som leder fram till räddningen.

Jag tänker att skulden är intressant. Den uttrycker dels en stark moral – människorna här har lätt att ta på sig skulden, och den blir lätt övermäktig och ett stort hinder. Men skulden säger också något om relation mellan häst och människa. I den hästkultur som här skildras har människan ett stort ansvar inför hästarna. Hästarna ägs av människorna, finns i deras våld och vård. Då är det också människans skuld när något händer hästarna. Relationen blir alltså präglad av en närhet till skulden. En skuld som också avgörs av känslan och kärleken. Skulden finns hos de mest kärleksfulla och känslomässigt involverade, det är närmast som om människors värde avgörs av deras förmåga att känna skuld. Skulden visar också att relationen mellan häst och människa aldrig är jämlik. Människan har makten, och den som har makten måste också bära skulden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s