Genresamtal: Mer om viktiga hästboksmotiv

Idag fortsätter Anna och Katja samtalet om viktiga motiv i hästboksgenren. Vi funderar över och hur motiven kan förstås bland annat ur ett samhällsperspektiv.

Anna säger: Jag tänker att de motiv som vi pratade om sist här också kan kopplas till vidare och mer filosofiska perspektiv. Exempelvis detta med den rika flickan som antagonist (jag tänker även att rika, vuxna män, i form av hästägare som vill sälja eller slakta en häst är vanliga antagonister), det kan ju läsas som en sorts kritik av kapitalism och konsumtion. En kritik som också kan läsas in i motivet kring att arbete lönar sig. Hästboken står på de hårt arbetandes sida, de som inte får allt gratis. Men samtidigt som det kan ses som en sorts radikal kritik av en konsumtionskultur, kan det också läsas som ett moraliserande, en ganska hård syn på vem som kan belönas – att en måste förtjäna det en får. Det tänker jag är ett motiv som också omförhandlas och tematiseras i flera hästböcker.

Katja: Att hårt arbete lönar sig och att en måste förtjäna det en får säger ju också att det går att få saker, lycka, hästar, prinsar, genom hårt arbete. Något som är tveksamt i ett kapitalistiskt, sexistiskt samhälle. Det är inte så troligt att verklighetens Askungen får flytta in i slottet som jag tänker… Troligare får verklighetens Askungen förslitningsskador. Och det där kanske falska hoppet om belöning bara till den som är duktig och arbetar hårt finns också delvis som ett arv i hästboksgenren.

Anna säger: Jag tänker även på det motiv där en person har ett mycket bra handlag med hästar, eller med en specifik häst. Det kan ju uppfattas som orealistiskt, särskilt om det är en person som egentligen befinner sig utanför stallkontexten, och bara kommer in och visar sig kunna prata med hästarna typ. Men jag tycker också att det är väldigt intressant, särskilt som det ofta kombineras med att den personen inte har det så lätt i samhället. Jag tänker att det är sätt att beskriva en situation där en människa som saknar plats i ett mänskligt samhälle, eller som känner sig missanpassad där, kan hitta en annan gemenskap med hästarna, en sorts allians över artgränser.

Katja säger: Spännande tolkning av alliansen mellan protagonist och häst, som ju ofta är stark. Att hästböckerna ibland skildrar ”omänskliga” gemenskaper. Och att det är det är just att slippa det mänskliga som är hoppet.

Anna säger: Ett annat bredare tema, som bland annat inkluderar deckar-temat, men även risken att en häst säljs eller slaktas, är ju hotet mot hästen. Det är ett hot som både är riktat direkt mot hästen, dess liv och tillvaro, men också mot relationen flicka-häst, en relation som alltid är hotad, även av mindre farliga saker, till exempel en flytt från ridskolan. Jag läser det både i termer av hur hästen alltid befinner sig i en lite utsatt position, den behöver ofta räddas på något sätt, och i hur relationen mellan häst och flicka hela tiden måste motiveras för att räknas som en giltig och viktig relation.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s